mentoring

přednášky

strategický audit

úvod

kontakt

časté otázky

Offline kanály v marketingu

Dnešní marketingové plány se orientují na online, nicméně mnoha značkám reálně pomáhá zaměřit se i na jiné kanály. Někdy je prostě potřeba opustit svůj počítač a vydat se do offline světa mezi lidi. Tam můžete pozorovat nákupní chování, zjistit důvody pro nákupní rozhodnutí a získat okamžitou zpětnou vazbu na svůj nápad nebo produkt. 


 

Základní rozdělení offline kanálů a jejich měření

Mezi hlavní média patří televize, rádio, reklama v tisku a venkovní reklama. Významným kanálem jsou také eventy a živé akce. Spadají sem i reklamní předměty, telemarketing, reklama v místě prodeje nebo třeba direct mail. Podrobný seznam kanálů, které můžete využít v marketingové strategii, najdete na konci článku.

Jak se měří offline:

  • Průzkum znalosti značky před a po kampani
  • Časová osa – zvýšení přístupů na web, vyšší prodeje, počet návštěvníků akce, počet přihlášených zájemců o práci
  • Odkaz na speciální stránku, hesla, unikátní kódy, kupony, vouchery

 

Offline v marketingové strategii

Poměr online a offline kanálů záleží hlavně na vaší cílové skupině, kterou jste si určili v rámci marketingové strategie. Pořád platí zásada, že si musíte aktivity zodpovědně naplánovat a každou z nich poctivě vyhodnotit. Offline se měří trochu hůř, ale pořád se jeho přínos dá dobře sledovat. Dejte mu ale trochu víc času na testování. Jednorázová inzerce v místních novinách vám toho moc neřekne, musíte ji opakovat a hodnotit po delší době, než jste zvyklí z onlinu.

Offline aktivity musíte plánovat s rozmyslem a hlavně hodně dopředu. Ideální je pracovat s ročním plánem, případně s plánem na dalších 12 měsíců. Pokud chcete mít nejlepší umístění v magazínu, chcete vystavovat na veletrhu nebo synchronizovat uvedení nového produktu s konkrétní událostí během roku, je třeba to mít včas rozmyšlené. 

Jak začít? Vytipujte si několik offline kanálů a postupně je během dalšího roku vyzkoušejte. Každou aktivitu si vyhodnoťte, zapište výsledky a po roce je porovnejte s online kanály. Tak zjistíte, co má pro vás smysl a co byl krok vedle. Nevhodné aktivity vyřaďte a do plánu zahrňte mix osvědčeného a nového. 

 

Hodí se offline pro váš byznys?

Pokud se vstupem do offlinu váháte, podívejte se na výhody a nevýhody sepsané níže. Ne všichni jsou online a možná právě teď přicházíte o novou cílovou skupinu, na kterou narazíte jen mimo digitální prostředí – třeba na veletrhu, v regionálních novinách nebo v místní hromadné dopravě.

Kdy využít offline kanály:

  • Rychlý zásah velké části populace – hlavně určitý věk a sociodemografie
  • Ověřené regionální pokrytí – třeba konkrétní lavička před prodejnou
  • Mám velký rozpočet a můj produkt je pro širokou cílovou skupinu
  • Chci rychle obsadit prázdnou část trhu (např. rozvoz jídla)
  • Potřebuju zasáhnout lidi, kteří nemají počítač nebo chytrý telefon
  • Chci navázat osobní vztah s cílovou skupinou a dát jim možnost zážitku s produktem

Problémová místa offlinu:

  • Nepřesné cílení
  • Dlouhá doba mezi nápadem a nasazením kampaně do média
  • Vysoké náklady na výrobu spotu, kampaně, pořadu
  • Složitější měření úspěšnosti
  • Nutnost mít dobře namixovaný mediaplán a kampaně plánovat třeba rok dopředu

Co bych vám poradila na závěr? Nebojte se vystoupit z online světa a vyzkoušet něco jiného. Budete překvapení tím, co zjistíte a co zažijete. Poznáte, že lidi jsou vlastně fajn a že vaše práce má smysl. 

 

Zdroje 

Přidávám tipy na zdroje, kde se s offline marketingem můžete blíže seznámit:

  • Mediar.cz 
  • Media-coach.cz
  • Seriál Mad men
  • Ogilvy on advertising
  • Oliviero Toscani – Reklama je navoněná zdechlina

 

Přehled offline kanálů

HLAVNÍ OFFLINE KANÁLY
Televize 
Rádio
Print (reklama v tisku)
Out of home (venkovní reklama)

 

DALŠÍ OFFLINE KANÁLY
Telemarketing
Kinoreklama
Direct mail
Reklama v místě prodeje (POS)
Letáky a katalogy
Reklamní předměty

 

EVENTY A ŽIVÉ AKCE
Konference
Přednášky a kurzy
Workshopy
Veletrhy a výstavy
Ochutnávky
Roadshow
Pop-upy
Testovací centra

 

JEDNOU NOHOU V OFFLINU
Guerilla marketing
Barter
Věrnostní program

 

© Kateřina Hráská / Strategista.cz