mentoring

přednášky

strategický audit

úvod

kontakt

časté otázky

Na volné noze – bestseller, který nikdo nečte

Jestli jste za poslední desetiletí uvažovali o podnikání, tak tuhle “bibli freelancerů” máte doma. Na poličce v knihovně dělá dojem na všechny návštěvy. Zaujímá čestné místo na vašem seznamu letošních předsevzetí. Už pět let po sobě. Ale vsadím se, že jste ji ještě nečetli. Má to vůbec cenu?


 

Ano, má cenu ji číst. Pro mě to je jediná “self help” kniha, kde s autorem téměř bezvýhradně souhlasím. Je vidět, že má praktické zkušenosti a prošel si reálně budováním vlastního podnikání. Nic nelakuje na růžovo a říká pravdu o tom, jak moc náročné a těžké to bude.

 

Komu bych Na volné noze doporučila?

Nejvíc si z knihy odnesete, pokud jste začátečník a o volné noze teprve uvažuje. Je to skvělý úvod do situace, dozvíte se představy, co očekávat a jak to v reálu vlastně vypadá. Zcela napřímo a bez příkras tu zazní, že freelancing je běh na dlouhou trať a překážek na nich bude celá hromada. 

 

Klíčové myšlenky pro začátečníky:

  • Neexistuje univerzální návod na podnikání
  • Rozjet podnikání trvá opravdu dlouho, první tři roky jsou teprve rozjezd a prubířský kámen, opravdový pokrok se objeví až kolem pátého roku a “samo” to půjde tak od osmého roku dál
  • Není dobré dělat to, co mě ohromně baví, ale spíš to, v čem můžu být dobrý a dá se to zpeněžit
  • Neroubujte na vaše podnikání know-how z úplně jiného druhu podnikání
  • Reálně dokážete vyfakturovat 4-5 hodin práce denně, dalších 4-5 hodin budete řešit maily, telefony,  schůzky, spolupráce a další administrativu

 

Je tam něco pro služebně starší freelancery?

Zatímco první třetina knihy dává základní orientaci, jak vypadá život na volné noze, jaké jsou výhody a nevýhody, nutné předpoklady k podnikání a rozeznání odbornosti, tak zbylé dvě třetiny jsou přínosné pro pokročilejší volnonožce. Za přečtení stojí i kapitoly o projektovém a procesním řízením a cenotvorbě. V tom pokulháváme téměř všichni.

Ve druhé třetině se skrývají doporučení pro lepší organizaci práce, osobní produktivitu, IT nástroje, týmovou spolupráci a cenotvorbu nebo stabilní portfolio klientů. Třetí třetina vás bude zajímat, pokud potřebujete nastavit jištění pohledávek, finanční řízení, prevenci rizik nebo se naučit vyjednávat a propagovat své služby.

 

Klíčové myšlenky pro pokročilé:

  • Budování jména je běh na dlouhou trať, kdy se větší výsledky očekávají hlavně v dlouhodobém horizontu deseti let, kdy si už vybudujete reputaci a zákazníci budou chodit sami
  • Výjimky existují, ale pokud se pustíte do přeplněného trhu, bude to trvat o to déle
  • Ideální rozložení práce je: třetina nutné zlo (maily, faktury, administrativa), třetinu samotná práce, třetinu sebezlepšování
  • Sebezlepšování může zahrnovat další vzdělávání, prohlubování odborných znalostí nebo propagaci
  • Podnikejte legálně a eticky, plaťte daně, kupte si legální software
  • Odpovědnost za práci leží na vás, vy se musíte postarat a být aktivní a to rozhodně není pro každou povahu

 

Zvládnu to celé přečíst?

Obsahově je kniha bezpochyby přínosná, jen je děsivě objemná a musíte být hodně odhodlaní, abyste ji přečetli celou. Je to nakonec 750 stran. Proto doporučuju nehrát si na hrdinu, ale jít na to postupně. Vyberte téma, které vás aktuálně nejvíc zajímá, to si nastudujte a knihu zase odložte. Stejně postupujte u dalších kapitol.

Text se čte lehce a stránky rychle ubývají. Je vidět, že autor má hodně načteno a dokáže jasně formulovat informace, postupuje logicky a strukturovaně a nenechá vás utopit v záplavě vědomostí.

 

TIP: Knihu koupíte u Melvila (odkaz: https://www.melvil.cz). Počkejte si na slevu, objevují se často u influencerů nebo třeba ve skupině #HolkyzMarketingu (odkaz: https://www.facebook.com/groups/holkyzmarketingu).

 

© Kateřina Hráská / Strategista.cz