mentoring

přednášky

strategický audit

úvod

kontakt

časté otázky

Co stojí za úspěchem módního domu Dior

Mám ráda knihy, které nejsou primárně psané jako příručky podnikání, ale přirozeně popisují cestu, která k úspěchu vedla. Má léta u Diora od Suzanne Lulingové je jedna z nich. 


 

Její vzpomínky ve formě krátkých kapitol vás přenesou zpět do poválečné Paříže, kde v roce 1946 naplno vypukly přípravy nového módního domu Dior. Jestli máte rádi příběhy o nekonvenčních ženách, historii módy nebo francouzské reálie, bude pro vás čtení knihy vysloveně potěšením.

 

Od reklamy k obchodu

Suzanne Lulingová se s Christianem Diorem znala už od dětství, oba pocházeli ze stejného města v Normandii na severu Francie. Její kroky vedly nejdříve do Radio-Cité, kde psala reklamní texty pro klienty rádiové stanice. Šéfoval jí Marcel Bleustein-Blanchet, známý jako zakladatel skupiny Publicis, dodnes jedné z největších reklamních agentur na světě. 

V polovině 40. let se Dior rozhodl založit vlastní módní dům a požádal Lulingovou, aby se k němu přidala. Nastoupila k němu v prosinci 1946 a stala se jeho pravou rukou. Oficiálně vedla salony Dior, ale starala se také o propagaci, vybírala manekýnky, organizovala zahraniční zájezdy, mluvila s novináři a vyjednávala s nákupčími o podmínkách prodeje nových kolekcí.

 

Venkovská serióznost s pařížským vkusem

Co vlastně stálo za Diorovým úspěchem? I přes jeho nepochybný talent se muselo sejít několik dalších faktorů, aby se mu povedlo prorazit. 

Dior chtěl vlastní módní dům, ale neměl na start potřebné finance. Našel si investora, muže, který obchodoval s látkami a byl tehdy považován za nejbohatšího muže Francie. Jmenoval se Marcel Boussac. S jeho podporou sestavil tým velmi schopných odborníků, mezi které patřila právě Lulingová.

Dalším faktorem byla odvaha riskovat. Diorova první kolekce, prezentovaná v únoru 1947, byla zdobná, opulentní a výrazně kontrastovala s úspornou módou válečných let, kterou značně ovlivnily příděly a nedostatek látek. Jeho modely čelily vlně kritiky, především kvůli množství použité látky a pocitu plýtvání. Novináři ale kolekci přijali nadmíru dobře, šéfredaktorka amerického magazínu Harper’s Bazaar jí dala označení New Look a legenda byla na světě.

 

Rozkvět slavné značky

Nový módní dům bylo potřeba dostatečně propagovat. Suzanne Lulingová ukázala Diorovy kolekce celému světu – turné vedlo do Itálie, Španělska, Anglie, Jižní Afriky, Japonska, Austrálie, USA a také do Sovětského svazu, kam se v té době odvážilo jen málo západních značek.

Pozoruhodné byly především nové obchodní praktiky, které dům Dior zavedl. Věděl, že jen samotné šaty nestačí, ale klientkám je třeba nabídnout celý “look”, tedy vhodné klobouky, rukavice, punčochy, boty nebo parfémy. Jako první poskytnul licence na výrobu svých produktů, čímž zajistil jejich snadnou dostupnost v dalších zemích.

 

Hlavní podnikatelské myšlenky:

  • Samotný talent není zárukou úspěchu
  • Nedostatek financí nemusí být překážkou, když máte co nabídnout
  • Máte šanci prorazit, i když jste z malého města a vaše rodina podniká v úplně jiném oboru
  • Nebojte se jít jinou cestou, než ostatní

 

Zdroje:
Kniha Má léta u Diora od autorky Suzanne Lulingové
www.wikipedia.com (historie módního domu Dior)

 

© Kateřina Hráská / Strategista.cz