Jak ve své firmě sledujete výkon jednotlivých oddělení nebo jednotlivců? Pravidelně probíráte s týmem jejich výsledky, všichni se snaží, ale obchodní výsledky jsou pořád daleko za vaším očekáváním? Na poradách si říkáte, jak probíhají obchodní schůzky a kolik klientů si o vás myslí jen to nejlepší, ale objednávky nikde? Nejspíš děláte jednu ze základních chyb, která často sužuje české podnikatele.


Dáváte totiž prostor propagačnímu povídání ostatních a nesledujete opravdové výsledky. Jak se věci reálně mají vám totiž řeknou pouze tvrdá čísla – za kolik jste prodali, kolik zákazníků přišlo, průměrná výše objednávky, procento vykrytí objednávky, dodací lhůta a další ukazatele, které jsou pro váš byznys klíčové. Přitom k těmto údajům máte přístup jednoduše a zdarma, stačí si vyjet statistiky z vašeho účetního softwaru. 

Můžete měřit vše, co je pro vás zajímavé a přináší vám nějakou informační hodnotu. Typicky to je počet uzavřených objednávek, počet oslovených klientů, výška tržby. V marketingu můžete měřit třeba úspěšnost jednotlivých kampaní, ve skladu zase počet správně vychystaných balíků.

Proč se tomu máte věnovat

Sledovat a analyzovat data je naprosto zásadní pro firmy všech velikostí. Pro ty malinké nebo začínající to je dokonce ještě mnohem větší nutnost než pro ty velké. Jen těžko můžete růst, zlepšovat se nebo udržovat cash flow, jestliže nemáte ponětí, kolik máte volných financí a kde vám utíkají objednávky. Ve větších firmách jsou pak analýzy vhodné jako nástroj zvýšení efektivity práce, kontrola správného rozdělení výdajů a především pro nalezení kanálů, kde vám utíkají zbytečně peníze.

Přestaňte se nechat kolébat záplavou hezkých slov a začněte se dívat na opravdová čísla. Stačí vám k tomu tužka, papír a trocha času.

© Kateřina Hráská / Strategista.cz

Nové články na váš
e-mail

Vaše data jsou u mně v bezpečí. Z newsletteru se můžete kdykoliv odhlásit.

Kontakt

Strategista
420 732 402 936
vas@strategista.cz

IČ: 07543506
Nejsem plátce DPH

Web vytvořila Hedviga Nosáľová