Jsou chvíle, kdy je nutná pomoc specialisty – třeba když potřebujete nové logo nebo zkontrolovat pracovní smlouvy. O tom nikdo z nás nepochybuje. Ale co takový konzultant? Bude vám to k něčemu? Přečtěte si, kdy a proč se vám vyplatí takového člověka pozvat do firmy.


Udělali jste velký krok a pustili jste se do podnikání. Konečně jste pustili na světlo světa váš srdcový projekt, něco, na čem jste pracovali dlouhé měsíce a o čem jste snili, když vám tehdejší práce přišla jako ztráta času.

První vlna nadšení vás doveze velmi daleko. Nic není problém, pro zákazníky byste se rozkrájeli, ochotně cestujete na vzdálené akce a nevadí vám projektu věnovat i půlku noci, o víkendu nemluvě. Jedete téměř jen na adrenalinu a radosti z nového životního cíle.

Co dělat, když narazíte

V jednu chvíli začnou převažovat negativní stránky podnikání. Zákazníků nepřibývá, propagace nefunguje, dorazí první kontrola, nepovede se nová šarže výrobků a vám se zdá, že konec snu je nevyhnutelný. Pokud máte ve svém okolí se zkušenostmi z podnikání, zavolejte mu a proberte to s ním. 

TIP: Ve facebookové skupině HolkyzMarketingu můžete najít spřízněnou ženu ve stejné situaci, se kterou se můžete sejít a navzájem vyslechnout těžkosti.

Hodně podnikatelů takovou možnost nemá. Rodina, partner ani přátelé ho nepodporují, s konkurenty potíže probírat nejde a online fóra jsou plná nekonkrétního tlachání. To je chvíle, kdy byste měli začít hledat externího poradce, který by se na váš byznys podíval a poradit, co změnit a jak se posunout dál.

Co čekat od spolupráce

Měl by to být ideálně někdo, kdo má vlastní zkušenosti s podnikáním a dokáže upozornit na všechna rizika, stejně jako vypíchnout šance, které byste neměli propásnout. Nebude vám mazat med kolem pusy, ale narovinu vám řekne, kde máte mezery a na čem je třeba zapracovat, abyste se vyhnuli problémům do budoucna. 

Občas se totiž něco zdá jako skvělý nápad, nicméně v dlouhodobém horizontu si koledujete o průšvih. Typicky to v případě prodeje zboží bývá zalistování do velkých řetězců. Všichni po tom touží, ale podmínky jsou natolik svazující, že to rozhodně nelze doporučit všem. 

Stejně tak vám dobrý poradce pomůže zjistit nedostatky ve finančním plánování nebo ve výrobním cyklu a následné distribuci. Jednoduché změny v systému skladování a expedice dokáží ušetřit tisícikoruny – a to se v každém menší podnikání sakra hodí. 

Správné rozhodnutí jako výsledek zodpovědného přístupu

Jak byste měli takového člověka vybírat? Rozvážně a pečlivě. Podívejte se na pracovní i životní zkušenosti: podařilo se mu opravdu něco vybudovat nebo to byl vždy jen zaměstnanec bez osobní zodpovědnosti? Jaké byly výsledky jeho práce? S kým spolupracoval a jak se to na dotyčné firmě projevilo? 

Nebojte se zavolat a poptat, otázky na kompetenci jsou stejně důležité jako pocit, který z potenciálního poradce máte. Nic dobrého nikdy nemůže vzniknout, pokud si nesednete také lidsky. Naopak to bude utrpení pro obě strany. Nakonec to jsou vaše peníze a váš byznys, o který tu jde. Věnujte výběru stejnou péči, jako věnujete svému projektu a uvidíte, že budete spokojeni.

© Kateřina Hráská / Strategista.cz

Nové články na váš
e-mail

Vaše data jsou u mně v bezpečí. Z newsletteru se můžete kdykoliv odhlásit.

Kontakt

Strategista
420 732 402 936
vas@strategista.cz

IČ: 07543506
Nejsem plátce DPH

Web vytvořila Hedviga Nosáľová