Už jste si někdy hledali novou práci? Většinou se jako největší noční můra zdá výběrové řízení. Jenomže když přijde den nástupu na novou pozici, rychle si uvědomíte, že to nejhorší teprve přijde. Nemůžete najít kuchyňku. Netušíte, kdo je Pavla, které máte předat objednávku. Tápete ve správném pracovním postupu. Vítejte v pekle zvaném „právě jsem nastoupil”.


Vzali vás na místo, o které jste stáli. Těšíte se na zajímavé úkoly a fajn kolektiv. První den přijdete do nové práce, seznámíte se kolegy a dostanete první zadání. Jenomže nemáte ponětí, jak ho vlastně splnit. Váš předchůdce už tu nepracuje a kolegyně nemá čas. Nevyhnutelně se u vás objeví první zklamání a pocit, že nic nepůjde podle plánu.

Přitom se takovým zbytečným zmatkům dá předejít velice snadno. Stačí, když má zaměstnavatel připravený podrobný popis pozice včetně její náplně, dále směrnice, návody a postupy pro každou pozici. Vlastně je to takový manuál nebo příručka, stejně jako dostanete k nové televizi.

Co vše se musí připravit

Je třeba mít sepsané běžné rutinní úkoly a často se opakující situace: jak udělám objednávku, kde mám objednat reklamní předměty apod. Dále sem patří návody, jak vykonávat běžné rutinní pracovní úkoly, adresář v rámci firmy, kontaktní údaje na obchodní partnery, případně návod na ekonomický či skladový systém, se kterým se ve firmě pracuje.

V pozici zaměstnavatele budete mít s přípravou podkladů dost práce a bude chvíli trvat vše připravit. Nemusíte ale dělat vše sami, požádejte o pomoc zaměstnance na dané pozici a zkontrolujte, zda se podle návodu dá postupovat, i když sami pozici neznáte. Vložená energie se vám mnohonásobně vrátí na ušetřeném čase u všech dalších nováčků.

Vlastní iniciativě se meze nekladou

Co se osvědčilo mě? Ptát se, ptát se a znovu se zeptat. Jasně, nikdo z nás nemiluje situaci, kdy se musí pořád na něco chodit ptát. Ale jak jinak chcete zjistit to, co nutně potřebujete k práci? Někdy je možné zavolat třeba do dodavatelské firmy a zadání si ověřit. Nebo zavolat do mediálního domu, aby vám upřesnili technické parametry pro PR článek. Ale některé věci jsou natolik interní, že je nezjistíte jinak než od zkušenějšího kolegy nebo šéfa. Nebo ze sepsaného návodu.

TIP: Jestli šéf nemá čas, dotazy si zapisujte a dvakrát denně si je nechte zodpovědět.

Nebojte, tento zmatek není dlouhodobý stav. Nejhorší je vždy první měsíc, pak se situace průběžně zlepšuje. Ale z vlastní zkušenosti to trvá asi půl roku, než se opravdu zaběhnete a plně zorientujete. Nevzdávejte se a brzy bude líp. 

Nové články na váš
e-mail

Vaše data jsou u mně v bezpečí. Z newsletteru se můžete kdykoliv odhlásit.

Kontakt

Strategista
420 732 402 936
vas@strategista.cz

IČ: 07543506
Nejsem plátce DPH

Web vytvořila Hedviga Nosáľová